HTML

Zendo

Blogomban azokról a (főként magyar) tehetségekről szeretnék írni, akik a maguk útját járják. Akik értékeket hoznak létre: legyen az zene, design, könyv, film, festmény...

Friss topikok

Linkblog

Bölcs baráti beszélgetés Buppával

2009.09.13. 19:38 Zendo

 

Az S10 kiadó Zsebrakéta válogatáslemezén hallottam először az Újtáncteszt számát, nemrég jelent meg Royal Fixi Club című lemeze. Javasolja hogy a Kiadóban találkozzunk. Jó, de melyik lemezkiadó? Hát a Kiadó, a Jókai téren, vágod?

Buppa ideális interjúalany, bizonyos kulcsszavak hatására -például kerékpár- reggelig tudnánk beszélgetni. A távkapcsoló, a sör és a tangabugyi feltalálása mérföldköveket jelent a férfitársadalom történetében, mi azonban a számunkra legfontosabb találmányról beszélgettünk: a kerékről...és a zenéről.

 

Zendo: Már tíz évet lenyomtál biciklis futárként és öt évet vártál a lemezed megjelenésére. Ezek szerint kitartó vagy és eléred a céljaidat nehézségek árán is...

 

Buppa: Hát ez szerintem mellément, mert ez inkább azt tükrözi hogy ennyi idő alatt tudom csak megcsinálni a dolgaimat. Nem vagyok kitartó. Néha félbehagyom és eltelik fél év, amire újra motivált vagyok. Régóta nyomasztott – az IMMC-óta ( Im Memoriam Michael Christmas)-, hogy le kellene tenni valamit, de nem találtam társat hozzá. Aztán jöttek a Zsebrakétások és megindult valami. De pont ez a bajom, hogy nem tudom elkezdeni és befejezni a dolgaimat. Csak magamtól nem megy.

 

Zendo: Mit éreztél amikor 99-ben megsemmisült egy albumnyi zeneanyag Mangó számítógépén? Intő jel volt ez a Sorstól, hogy komolyabban vedd a zenélést?

 

Buppa: A tanulság, hogy mindent archiválni kell, de ez csak később esik le. Ez nagy törés volt nekem. Rengeteg ötlet összegyűlt és ez attól volt jó, hogy spontán jött. Nyaggattuk a Mangót, hogy csináljuk meg újra, de mondta, hogy ez úgysem lesz ugyanolyan. És ebben maradtunk...

 

Zendo: Majd tíz év múlva akkor ezt a piacra lehetne dobni a gyűjtőknek, ha sikerül visszavarázsolni. Az nagyvárosi legenda kering rólatok,hogy sokszor valaki másnak a koncertje után felmentetek a színpadra az IMMC-vel, elfoglaltátok a mikrofonokat, és nyomtátok a rappet...


 

Buppa: Énekelni nem tudtam soha, nekem ez a rappelés jött. Tíz évesen hallottam Fenyő Miki break lemezét amitől a haverjaimmal rövidnadrágban pörögtünk a földön, ahogy tudtunk. Aztán ez hamar elpárolgott és akkor nagyon sokáig punk voltam. Egyszer csak találkoztam egy másik IMMC taggal a punkoskodás alatt és egy kocsmában előkerült egy Fenyő szöveg. És ő is kívülről fújta őket! Később aztán saját szövegeket is írtunk. Volt egy háromtagú punkzenekarunk is ( Anti és Apu), ahol basszeroztam.

 

Zendo: Előfordult már, hogy így próbálkozott valaki a te koncerted után? „Ugyan már Buppa ne csináld, te is így kezdted!”

 

Buppa: Ez most már bizonyos hip-hop bulikon tök megszokott. Mindenki freestyle-ozni akar. Sorba szoktak állni a srácok a mikrofonért a koncert után, hogy a saját szövegüket előadják, a DJ meg rak alá valami alapot. De mi akkor Fenyő szövegeket nyomtunk. Fenyő a legbombább szövegíró!

 

Zendo: Bringázás közben is énekelsz?

 

Buppa: Sok szöveg onnan van. Van, hogy bejön egy mondat, egy rímpár. Erre nagyon király mondjuk egy félórás tekerés, egy XVI. kerületi fuvar. Születtek már nagy dolgok biciklin!

 

Zendo: Próbáltam megfogalmazni magamban,hogy mit is szeretek a biciklizésben.

A gyerekkorunkba nyúlik vissza az az öröm, amikor önerőből kitágítjuk szabad mozgásterünket és eljutunk ahova akarunk..Mit jelent neked a bringázás?

 

Buppa: Ha van egy plazúrom, na akkor érzem azt, hogy nem vagyok öreg. Csak egy kölyök vagyok. Mondjuk én a futárkodással kezdtem a bringázást. Nem volt melóm régóta és mentünk a Szentkirályin az akkori csajommal, ahol le voltak kötve Hajtás pajtás bringák. Ő meg mondta,hogy menj és kérdezd meg, hátha ide felvesznek. Megnyomtam a kaputelefont: „Szia, vesztek fel futárt? Igen!” jött a válasz. Akkor még bringám sem volt, de a nővérem akkor vett egyet és tudtam, hogy jön a tél - úgysem fogja használni - és kölcsönkértem. Nagyon beflasheltem rajta, azzal jártam ugye a munkahelyemre, aztán azzal intézem a dolgaimat, mentem bringával próbára. Ledöbbentem, hogy mindenhova odaérek időben. Előtte rekordkéső voltam.

 

Zendo: Bringáról felismered a többi futárt?

 

Buppa: Persze, mint a cowboyok a lóról a másikat. Bemegyek egy szórakozóhelyre és már a bringákon látom ki van ott. A futárok közt 30-40 állandó kontaktban van, rendszeresen összefutunk.

 

Zendo: Hogyan fér ennyi minden az idődbe? Munka, család, bulizás, fellépések...

 

Buppa: Nehezen, ezért van hogy öt évig készül egy lemez. A legfontosabb, hogy dolgoznom kell, mert nem akarok a zenélésből megélni. Nem biztos, hogy tetszene nekem, hogy előadóművész vagyok. Azzal elveszíteném a spontaneitást meg a szabadságot. Tudod milyen jó néha nemet mondani egy fellépésre, mert nem teszik a hely mentalitása? Így meg nyilván nem lehet annyi pénzt előállítani, hogy megéljél belőle. A melót meg nem tudom félig-meddig csinálni. Van egy kis futárcégem. Ketten a haverommal vagyunk tulajdonosok. Nyolc embernek adunk munkát, de mi is ugyanúgy dolgozunk.

 

Zendo: A kuncsaftoktól kapott baszogatást meg basszgitározással vezeted le a Messenger Sux futárpunk bandában..

 

Buppa: Az most nem tudom, hogy van vagy nincs. Most májusban felléptünk Németországban a futár világbajnokságon. Megcsináltuk a régi számainkat meg egy-két feldolgozást. Most már egy kicsit viccesen hangzana ha ezt énekelnék, hogy „ Mocskos gatya, büdös trikó / Kezdődik a heti meló!” vagy „Stoptábla / Át rajta!” , mert nem igaz. Nem hiteles. Ennél már okosabbak vagyunk, mint, hogy „ A tükrödet jól lebaszom!”. Nekem is ilyen hülye szövegeim vannak, de mindig kihangsúlyozom, hogy ez egy képzelt világ, amiben igenis gettórobbantók vannak meg break táncverseny. Meg betondetonátor. Ez mese.

 

Zendo: Vegyes volt a kritika a lemezedről. Érdekes, hogy ahol lehúzták, ott a hozzászólók védtek meg, míg ahol dicsért, ott a közönség pontozta le.

 

Buppa: Van az egyik szövegemben, hogy: „Ha nem mindenki érti, abban egyáltalán nincs hiba.” Nem is akarom,hogy mindenkinek tetsszen. Amíg felmegyek a színpadra és az embereknek tetszik egy buli, csinálom. Nem nyomulok annyira. És a csapból sem ez folyik, ehhez az jut hozzá, aki akar. Nem akarok ezzel bizonyítani. Ez az enyém és szevasztok! Ezért jó nem ebből élni. Mert akkor kaparnám magam, hogy mindenkinek kell hogy tetsszen, hogy el tudjuk adni! Ezért jó kicsiben csinálni. Ez full szabadság. Sok bringás bírja ezt a szöveget. És ez elég is.

 

Zendo: Mennyire jött be a cd terjesztési ötlet, hogy személyesen kézbesíted a mini futártáska tokos Royal Fixi Club című lemezt? Ettől a módszertől Lagzi Lajcsi is lemenne 100 kg alá...

 

Buppa: Így nyolc lemezt adtam el. Hatan kértek rá dedikálást. Hívnak és azonnal lebeszélem a találkozást. „Szoktál bejönni a városba? Persze. Szerdánként a Rewindra a Corvintetőre!” És akkor odaviszem a lemezt. Volt olyan kiscsávó aki nagyon izgult és ott voltak a haverjai. Aztán nagyon örült magának: „Nézzétek ki hozta nekem a lemezt!”

 

Zendo: A bringás rendezvényekre is ellátogatsz, mint a például a Critical Mass?

 

Buppa: Igen és szoktam speakelni is. Mint a bringázz a munkába kampány, ott freestyle-ozok meg oltom az embereket.

 

Zendo: 2010-ben Budapesten lesz a futár EB..

 

Buppa: Nagyon nagyon így lesz. Én akarom szervezni majd a koncerteket, a pogó részt a nap végére.

 

Zendo: Rengetegen utánozzák öltözködésben a futárokat, lassan már több „optikai futárt” lehet látni, mint igazit. Talán azért mert a lányok nagyon fixírozzák a fixis futárokat.

 

Buppa: Nagyon nagy szavak vannak már: fashionger, fakenger, vagy a wannabe. Én öreg csóka vagyok, engem ez nem zavar. Ők is biciklisek, tekerjenek csak. Majd megtalálja mindegyik a saját útját. A kerékpározás pedig nemesít. Tisztában kell lenned a fizikai határokkal, a közlekedésben részt vevőkkel.A kerékpár pedig a legvadabb paraszt állatot is képbe hozza egy idő után. Letisztítja az embert.

 

Zendo: Van egy közös számotok az Animal Cannibals zenekarral, a „Budapest nyáron”. Elismerik ők a zenédet?

 

Buppa: Gondolkodtam, hogy elvállaljam-e a felkérést. De haláli jó fejek voltak, elküldték a számot, felénekelték a részüket, és nem mondták meg,hogy miről énekeljek. Korrektek voltak.

 

Zendo: A Ludditák koncertjein állandó vendég vagy. Először furcsálltam, mert van futárellenes számuk...

 

Buppa: Hát az csak ilyen hergelés volt! „Majd mindegyik a járdán hajt / És büdösek, mint a márványsajt.”Ők pont az IMMC hatására kezdtek el rappelni.

 

Zendo: Egyébként nem tudom miért utálják annyian a biciklis futárokat. Miért nézi le a többi bringás a futárokat?

 

Buppa: Aláírom, hogy ez egy zajos társaság, részegesek éjszaka, üvöltöznek és bunkók tudnak lenni. De a kemény mag tagjai jólelkűek. Egy csomó önkéntes dologban benne vannak, amiért semmi pénzt nem kapnak. Lejönnek pl. négy napra bringakölcsönzőt üzemeltetni nulla pénzért egy fesztiválra. Nem szipolyozzák ki az életterüket, hanem ha látják, hogy valami szar, megpróbálnak tenni valamit. Volt már parktakarítás is, amit futárok kezdeményeztek. Régen én is eldobtam a csokipapírt, amíg futár nem lettem. De ez a város a munkahelyem és megpróbálom szebbé tenni.

 

Zendo: Lehet egyáltalán jól rappelni magyarul? Az angol nyelv erre alkalmasabbnak tűnik, mert eleve rövidebbek a szavak.

 

Buppa: A magyar az anyanyelvem. Szeretek játszani a szavakkal, amihez sokat kell olvasni vagy beszélgetni. Nem elég tévézni, mert az legyalulja a gyönyörű barázdákat az agyon.

 

Zendo: Fontos lehet neked, hogy az anyagi javak felhalmozása helyett azt csináld amit szeretsz. Nyilatkoztad, hogy: „A lényeg hogy az ágyunk és a cipőnk legyen jó. Mert vagy egyikben vagyunk vagy a másikban.”

 

Buppa: Így van! Nem tudom a többit miért tuningolják annyira az emberek. Nem érdemes!

 

komment

süti beállítások módosítása